Thursday, January 22, 2009

Bila hati dah benci ....

aku ni bukan lah golongan org yg baik2 .. aku biasa2 je .. manusia biasa .. ada orang aku suka ada orang aku x suka ... tapi seingat aku, aku ni susah nk benci orang ... tak suka orang tu biasa la, kalau tak sebulu, tak suka la ye dak , sesiapa pun aku rasa.

tapi hal ni lain sikit ... minah ni dulu student aku. masa dia student aku dia rapat dengan aku walaupun aku ada bau2 rasa kurang selesa dengan manja yang pada aku dibuat2, cuba nak menarik perhatian .. tapi aku tak kesah la, peduli apa bukan ada kena mengena dengan aku pun ...

tapi sejak dua menjak ni aku rasa aku tak boleh langsung dengan dia, sebut jek goose bumps sebut jek goose bumps, dengar sikit pun bebulu telinga, kira dah menyampah tahap dewa.. cerita dia cam ni ..

2 tahun lepas kalo tak silap aku, minah ni naik pangkat. dari jadi hanya student pada aku dia jadi awek anak bongsu keluarga aku, being me bila orang tanya aku jawab je la dia baik, siap puji sakan, memang dia baik sesangat pon ... dan sejak dari itu dia jadi the ONLY daughter -in - law to be kat mak aku ... aku x kesah, x ambik port jugak, yang nak kawen, nak idup dengan minah ni anak bongsu mak aku, bukan aku ... so dun care and dun wanna know ...

sejak dia jadi awek anak bongsu mak aku, dia slalu lepak umah aku time2 weekend, aku x kesah bukan kena tukarkan lampin or mandikan pon, dah besar sume wat sendiri ... tapi lelama aku rasa rimas lak, ye la ko bayangkan ek, ko dok umah nak lepak cara ko tetiba ada orang luar ... dia cuma BAKAL bini anak bongsu mak aku, belom ada apa2 lagi .. tunang pon belom ... so ada time2 aku rasa borink ah bila weekend jek balik2 muka dia kat umah aku, tapi still aku x amek port sangat .. masa tu aku ok lagi ah dgn dia, walau pun ada dah skit2 benda yang aku tak berkenan but as i said, dun care and dun giv a damn ...

tapi sejak rasa haji tahun 2007, aku mula rasa sibuk nk care and giv some damn .. sbb dia, minah ni bukan saje SELALU lepak umah aku malah SENTIASA lepak kat umah orang tua aku ... kalo korang la, apa perasaan korang bila tiap kali korang balik kampung korang ada tamu yang pada korang tak diundang la, bukan ada occasion ke hape ke ... tapi aku still lagi x amek port ... aku diam, sbb dia bakal menantu kesayangang intan payung gunung ledang mak aku ... masa tu aku dah ada aura2 benci la kat dia ... adding salt to the wound, raya 2008 aku balik selepas setawun mogok dengan mak aku dan dengan bangga nya minah ni balik gak umah aku .. what de heck??!! takde family ke? Yatim piatu ke? Masa 2 ari mula2 tu aku wak dek jek, tapi bila dia terai2 buat baik aku ok je la ... layaannnnn ....

ari open house umah aku ada la antara tamu dan mak cik2 yang kepoci bz body tanya

" doh ni sape?"

aku baru ready nak umum minah tu awek anak jantan mak aku, tetiba mak aku dengan rilek katak menjawab

" student along tu, orang XXXX!"

Apa kes??!!! Aku bungkam, bengkek, bengang sume ada la .. tapi mengenangkan aku ni baru balik umah lepas setawun, aku diam tapi aku jeling lah adik pompuan aku, tarik dia one side aku cakap la

"what de heck?!!"

Lepas tu ade 2 3 lagi mak cik2 tanya so aku or adik pompuan aku cepat2 sela,

"tanya anak bongsu mak la sapa"

mak aku apa lagi jeling2 'manja' la kat kitaorg .. time tuh aku rasa cam nak bungkus beg blah balik je ... rasa cam patut la beria2 nak suh aku balik tawun ni, nak suh aku cover line ... DAMN!

lepas tu aku balik .. aman dunia aku ...

raya haji, otak aku cramp pk alasan x nk balik, nasib baik cuti pendek sbb aku duty ... alhamdulillah Allah tolong ...


ni dah tawun baru aku x balik lg kg, last aku balik bulan october mak aku x sihat ... raya cina ni ingat nak balik, taknak cakap kat mak bapak aku kononnya nak wat surprise kat diaorg .. sekali tgk aku surprise ... minah tu follow adik jantan aku balik ... WTF??! Tak payah la balik .. kensel last minute .. baik aku dok dalam gua aku kat sini .. ati x sakit, kepala x pening ... dosa kering pon xde ... kalo balik, mata lagi sakit, ati lagi sakit, kepala plak sakit dosa lagi tambah dok keji dia dalam ati .. xpe lah ...

sesungguhnya mak ayah, anak ini bukan tidak rindu kampung halaman, tetapi keadaan memaksa aku di sini tidak berganjak ... andai satu hari aku pergi atau kalian pergi, redhakan aje ... tapi yang paling penting maafkan lah anak yang durhaka ini ...

4 comments:

Unknown said...

tak sangkat ada minah suka mencapap tahap gaban macam ni dalam dunia... muka tebal macam mak tiri aku siut... jgn sabar2.. terangkan pada dia.. dunia ini tidak revolve around her only!! DAMN IT betul kan?

Anonymous said...

it's a family business...either u get urself to be better or u play dumb..that's all..bkn sume org dlm dunia ni suke kite ! need to get ourself in a comfort zone..to others: pls don't get urself mencapap in others family ! that's all. btw who's that TEACHER ?

Anonymous said...

dmemoirs jgn emo sgt .. freedom of speech man!

Anonymous said...

hmmmm..... i dis case memang must agree with writer..... i know dis girl... my ex student too.... never tot she's dat shameless tho.... sian writer...

jari gemok


Peace of Mind...