Sunday, February 1, 2009

aku ni baru sampai dari Kuantan ada kursus .. 3 hari 2 malam tapi dah jadi macam hari takde matahari malam xde bulan ... pasal kursus ni nanti aku tulis lagi tapi sekarang nih benda yang paling menyenakkan otak aku adalah ahli jawatankuasa ... omputih panggil committee member/s. sebelum aku cerita lagi panjangggg lebar baca tulisan kaler2 kat bawah nih dulu ...

committee
a small group of people chosen to represent a larger organization and either make decisions or gather information for it

perkataan committee ni asal dia dari perkataan commit yang bermaksud;

commit
to promise or give your loyalty, time or money to a particular principle, person or plan of action(ni aku ambek kat dictionary cambridge online)

ini bukan sesi learn a word a day tapi perihal jawatan kuasa (committee). aku ni baru setahun jagung dalam kehidupan dan dalam kerja2 jawatankuasa ni tapi takde la buta tuli bila orang sebut perihal macam ni .. selembap2 aku la, aku rasa committee nih secara general dalam bahasa ibundanya adalah;sekumpulan manusia/kakitangan yg dipertanggungjawabkan oleh sesuatu organisasi utk membantu membuat keputusan dan mencari maklumat sewajarnya dan memerlukan suatu kesetiaan pada janji akan buat kerja tanpa mengira masa dan duit ... (duit mungkin x sgt la, sbb sponsor kan)so, gambaran bodoh ikut pahaman aku ni pon aku rasa sume org dapat rasa yg committee./ahli jawatankuasa bukan la satu kerja mudah yang boleh diambil lewa, bukan satu kerja yg gelemer tapi satu kerja yg memerlukan dedikasi, kawad kaki, peluh jantan, perahan jus otak dan pelbagai lagi bahan dan rencah menyakitkan dan menekankan bukan sekadar, nk posing depan org nk bg arahan esok buat apa nanti buat apa, bukan sekadar belit tudung sana sini mcm nk terkecekik or baju labuci2 lip lap lip lap or pakai kasut itam kilat2 marching depan pintu dewan dan bukan juga sekadar buat keputusan bagi menyenangkan pihak diri sendiri atau memberi jawapan bodoh sbb dah-nk-tanya-sgt-maka-aku-jawab punye reason tetapi ia lebih kepada menolong memudahkan org yg menghadiri sesuatu projek/kursus memahami perjalanan kursus serta aktiviti2 nya tanpa membuat perubahan perancangan hampir setiap beberapa jam ... ade aje nk adjust, ade aje nk tambah, ade aje nk xtent, ade aje nk kena push ... tu la pahaman aku pasal jadi ahli jawatankuasa ni .. pendeknya; jawatankuasa adalah kerja susah yg nk kena tebal muka dan AAAAAAAAMAT RAJIN bekerja, tak boleh takut make up cair, tak boleh takut tudung senget, tak boleh takut baju berkedut, tak boleh takut tak sempat makan ... lagi baik kalo boleh pakai roller blade and carry walkie talkie ...
Jadi sekarang berbalik ke cerita pasal kursus yang aku pegi ni aku amat tidak puas hati dengan cara orang2 berjawatan ni menggunakan kuasa yang dimandatkan pada mereka. kalu kat phamplet tuh tulis jawatankuasa, aku mungkin tak hangin satu badan ari ni sbb orang2 melayu ni memang x buleh langsung dikaitkan dgn dua perkataan yang jinx nih; kuasa dan pangkat ... baru jadi ahli jawatankuasa dah tongkat langit, nak cakap sesedap rasa dan buat keputusan sesedap mulut, otak yang ada simpan safe box. Tuhan bagi suh pakai tak pakai tu aku benci tuh ... selesai bahagian hangin ... ni perihal sebab2 hangin ...

1. ari ni kalo ikut plan malam tadi kami yang duduk kat hotel kedua dalam kursus nih sepatutnya check out dalam pukul 12 or 1 gitu, pastu kitaorg kena g main venue utk 1 last talk before merdeka .abt 930 tapi lebih kurang ko 813 pagi tadi, ada call masuk dari helpdesk cakap kitaorg kena check out ko 9 pagi, masa tu roommate aku baru tgh adjust shower tap nak panaskan air ... aku masih lagi berbungkus, dengar jek kol 9, apa lagi terjun katil la aku ... roommate aku x jadi mandi, iron baju dulu, dalam sejam gitu kelam kabut tu berakhir ... kitaorg turun breakfast dgn muka mencuka, nafas turun naik mcm baru balik jogging berkilo kilo kilo kilo meter, bukan apa, tahan amarah tuh pagi2 ... sobaarrrrr .... ahlil jawatankuasa tunjuk kuasa, tak pe follow dulu ... aku dalam otak nih dah plan, ada ahlil jawatankuasa komplen kami lambat, siap ... tapi sesampai kat venue tu sume dah takde , masuk dewan ... aku sign attendance terus kluar gi amek gambar kenangan ... nak masuk nak buat apa, nak tambah angin dalam badan? tak yah ... kang tak semena2 naik pulak darah aku ... dah gelak ketawa muhuhaha muhuhaha sana sini abes sejam setengah, cun2 time tea ... ikut katanya ari ni sedia heavy tea sbb dah travel balik KL kot2 lapa ... heavy tea apa ... hampeh pun takde, aku tak kisah la ... makan tuh karang2 on the way buleh buat ... chow awal dulu yang penting ... aku pon pegi la kaunter sekretariat tempat ahlil jawatankuasa dok kelam kabut jawab persoalan macam hujan ... aku pun mencelah la ...
"bas gerak kol brapa?""bas gerak kol 2 ptg..."
APA???!!!! Hah apa lagi xde heavy tea aku jadi hangin heavy duty ... kata nak gerak kol 12 tetiba jadi kol 2 plak ... kitaorg yang dok kat hotel satu lagi dah checked out ... mana nak lepak ... aku rasa time tu tanduk sume dah kuar, mata dah tukar jadi merah, peluh amarah pun dah membuak2 ... bila kawan aku tanya nk gerak kol brapa, aku sengaja ambik peluang keemasan tu selamba badak aku jawab dan secara tak langsung sound ahlil jawatankuasa bangang tuh ...
" what the h*ll bas gerak kol 2 .. apahal kol 2 plak ... sesuka ati jek nak wat keputusan ... pk lu punya hal, kami punye hal apa cite ... sok dah la keje, x leh nak mc lak tu bebudak ada test ... kalo balik lewat sampai lewat, penat woo nak g keje ... aku tak peduli aku nak balik sekarang jugak!!"aku pon letak handbag, amek handphone singsing lengan baju, called pak cik driver ... diaorg kata diaorg nearby so aku mintak diaorg datang nk tanya diaog punye surat mcm mana bunyi ... bila dah takde itam putih aku pon meng"ahlil jawatankuasa"kan diri aku ... aku tanya sapa nak balik , membuak2 angkat tangan .. time tu ade member aku sorang lagi pun tgh hangin ... cun la kan, satu ribut barat daya satu ribut timur laut ... mcm tongkang pecah lobby hotel, padan muka ... korang tak nak wat keje kan? xpe kitaorg buat! ..
aku pon kumpul sume yang nak balik, kow tim dengan pak cik driver, convinced diaorg utk gerak kol 12 jugak ... sapa nk balik kol dua suke hati .. kot sedia makan tgh hari ke, bilik lepak baring ke ok jugak, ni dok berdiri mcm patung terracota worriors kat lobby, sapa tak naik hantu ...
aku arranged apa yang patut, umum apa yang perlu ... aku suruh sume yang dok hotel satu lagi naik dulu, kalo ade kosong baru org dari accommodation utama naik ... aku kena bijak gak ... kena cover my own ass, kang sesi petang membuak2 org satu bas kang aku plak kena maki ... tgh aku kelam kabut sorang diri wat keje bukan keje aku tu, event manager yg opes aku upah datang explain yg diaorg pon pening aku ckp takpe, biar jek committee tu nak wat apa, yg penting, saya dan kengkawan yang nak balik boleh balik ... time tu ade officemate aku yg driving ajak aku balik dgn dia, tp x sampai ati la plak nk tinggal apa yg aku dah start separuh jalan, lagipun diaorg mcm takut2 jek dgn ahlil2 jawatankuasa nih, aku x peduli ... kalo dah ko ckp balik kol doblas, aku nk jugak balik kol doblas ... nasib lah ... lepas tuh, event manager tuh tolong aku check sapa lagik nk balik dr hotel utama tu, dia mintak desk call room to room ... aku g kat bas tgk2 apa yg patut and try carik kengkawan yang lain ... pastu baru la ade satu AJK ni dtg ckp nk check kot2 ade lagi nk balik ... aku mencemik tahap cipan, tak yah Encik Y dah buat ... lembap ...
lepas lebih kurang sejam, aku managed to make 2 buses to leave dgn sume org yg nk balik awal hepi ... aku pon hepi ... sebelum bertolak aku g jumpa Encik Y ckp thank you sbb tolong aku ... kalo tak agak terkentut jugak la nk handle ... bukan bertauliah pon ... rasa cam ulat kat KLIA pon ade masa tuh tapi who cares ... nak balik is the goal, camne cara pon nak balik ... usaha je la ye dak ...

masa aku dok kecoh2 contact org sana sini ada gak la AJKs yg cam buat muka dgn aku ah ... pi mamp*s aku x peduli apa diaorg nk ckp, aku gila kuasa, ke tak ikut procedure ke suka ati diaorg ... kalo diaorg rasa diaorg betul, ha meh sini kasik sermon kat aku ... tgk khutbah jumaat aku kat diaorg panjang mana ... time tuh mmg aku betul2 hangin, rasa cam nk pegang jek kasut muncung aku, sapa silap cakap kasi smash ala rashid sidek masa thomas cup tahun 80an dulu ... nk tgk bersepai x gigi ... tp bila AJK yg slow motion tuh ckp thank you and sorry for the mess aku terus sejuk ... ok lah forgive ... sbb aku pon dah berjaya dan akan balik awal, tp kalo time tuh still balik kol 2 aku tak tau la apa nasib dia ... wakakakakakakakakakakakakaka ....


2 comments:

Unknown said...

Mak ske giler ko tulis ni nokkkk... Mak setuju that diorang tu agak L*mbab buek kerja. Aku tak delah pergi kursus tu banyak kali.. ni kali kedua mak.. tapi nak compare dengan yang lepas.. this one memang agak celaru.... Ingat tak masa makan malam: Arabian Nite ke ituewww? Kusi tak cukup... maklumlah diorang lupa nak kira family bawak anak berapa kan? Mak bukan apa... sampai staff kena tunggu makan ikut turn dah lepas tu tak cukup pulak food. Sian kawan2 mak yang single mingle. Dah lah siang tu diorang migrain.. malam tak ada makanan pulak... makan kena ikut turn. Sabar jer mak nokkk. So... kesimpulannya... diorang ni kena ada Tetuan yang tak fickle minded. Kejap kul 12 kejap kul2. Mak bangga dengan ko nok. Shabash inspector saab.. sebab ko lah yang lenglain bulih balik awal jugak.

Sarah Bt Saadi said...

hehe..sbr ye mdm.huhuhu


Peace of Mind...